For at komme på skolens netværk og systemer skal du følge nedenstående trin. De kan alle udføres, når du har dit ITS login og dit Lectio login, som skolen har givet dig en af de første dage.
Hvis du har gået på efterskole eller på anden måde har brugt Microsoft konto, er det en god ide at logge ud af det, før du begynder på Egaa Gyms konto.
Trin 1: Dine logins
Dit ITS login
Egaa Gyms egen login. Giver dig adgang til skolens netværk, Teams og en gratis Microsoft Office pakke.
For at få dit ITS login skal du logge på password.supportcenter.dk og vælge “Skift password til din konto. (Hvis du ikke har netforbindelse, brug et hot-spot fra din eller en kammerats telefon)
Log på med dit Mitid, og sæt gerne kryds i “Husk mig hos Via University College”
Noter dit brugernavn for din konto (står øverst i billedet ved den røde pil), og vælg nu et password, som opfylder kravene, som står nævnt på siden. Husk dit ITS brugernavn og password – du skal bruge det.
Tillykke – du har nu dit ITS brugernavn og adgangskode
Dit Microsoft login
Det som du bruger, når du skal logge på Microsoft produkter med din skolekonto.
Er det samme som dit brugernavn til ITS efterfulgt af “@egaa-gym.dk”
Fx: “eg12272@egaa-gym.dk”
Dit Lectio login
Giver dig KUN adgang til Lectio. Du får udleveret dit Lectio Login den dag, du starter.
NB!
Du skal skifte dit Lectio brugernavn og password, så det bliver det samme som til ITS, så du ikke kommer til at bytte rundt på dem. Det gør du ved at klikke på “Profil” og så vælge et nyt bruger ID og en ny adgangskode.
Trin 2: Kom på det trådløse netværk
Har du windows 10, 11 eller Mac
Vælg “ITS” (ikke ITS-Guest) som dit trådløse netværk, og log på med dit ITS login. Herefter skulle du automatisk gå på nettet, når du går ind ad døren.
Tillykke. Du kan nu komme på skolens trådløse netværk og Internettet.
Trin 3: Aktiver Office 365 og din gratis Officepakke
NB! Dit brugerlogin, når du skal logge på Microsoft produkter er som regel dit “Microsoft login”: [dit ITS brugernavn] + @egaa-gym.dk
Måske har du allerede overstået dette trin i den første IT-introduktion i kantinen.
Aktiver din konto til Office 365 og få adgang til hele Officepakken og mange andre ting til både Mac og Pc. Du klikker her for at gå direkte til installationssiden:
- Gå til portalen her
- klik på “Installer og meget mere ” øverst til højre, og vælg “Installer Microsoft 365 apps”
- Installer herefter programmet (det kan tage noget tid, når mange gør det på en gang)
Du skal installere Egaa Gyms Office 365, selvom du allerede har en officepakke, da den ellers ikke virker med skolens programmer.
Har du problemer med dette, kan skolens it-supporter hjælpe dig med installationen.
NB!
Det kan tage op til et døgn, før din registrering slår helt igennem
Din mulighed for installation af Officepakken kan se forskellig ud – prøv dig frem!
Bemærk, at du som en del af Office 365 pakken har adgang til et One Drive (Onedrive Egaa) med masser af plads til filer. Her skal du gemme dine filer, så du ved, hvor de er, og så du har backup på dem. (På Mac skal du installere Appen “OneDrive” fra Appstore, på PC kommer den af sig selv)
Du skal sørge for, at dit Onedrive er tilknyttet Egaa Gymnasium (og ikke din efterskole el.l.). Gå i OneDrives indstillinger (højreklik på “den blå sky”), og klik på “Indstillinger/Konto”. Hvis ikke der er en Egaa-konto, skal du tilknytte din Egaa-konto med brug af dit Microsoft brugernavn og dit ITS password. Hvis der er en anden konto, anbefaler vi, at du fjerner forbindelsen til din computer.
Tillykke – du har nu aktiveret dit Office 365 og fået din gratis Officepakke samt OneDrive
Trin 4: Dit Teams
Teams er det sted, hvor man kommunikerer og, og hvor mange dokumenter og materialer bliver stillet til rådighed. Du kan åbne Teams fra skolens hjemmeside med dit ITS login
Du kan bruge Teams web-del, men det er en god ide at downloade appen til skrivebord og til mobil. Klik på de tre prikker øverst til højre og download de to apps.
Teams består af “Teams, kanaler og chat” Du skal fra starten følge disse kanaler i Teams:
- Kanalen: “Årgang 24 (1.g)” i “Infocenter”
- Kanalen: “Generelt” i “Infocenter”
- Kanalen “Generelt” i de teams, der er oprettet for dine fag (dansk, tysk, engelsk osv.)
Man følger en kanal ved at klikke på de tre prikker til højre for kanalnavnet og vælge “Kanalmeddelelser/Alle aktiviteter”.
Hvis du fx vil følge Strikkeklubben, klikker du på “Skjulte kanaler” og vælger de tre prikker til højre, og klikker på “Vis”
Det er vigtigt, at du tjekker din Chat hver dag, da der her kommer meddelelser til dig personligt, som er vigtige.
Til sidst:
Andre services
Systime konto
- Gå ind på Systime.dk her, og opret dig som bruger tilknyttet Microsoft
- Log på med dit Microsoft login: [brugernavn]@egaa-gym.dk,og benyt det password, du lige har lavet til din ITS bruger.
Print
Du kan printe på skolen vha. WEB print, som du kan åbne øverst til højre under “Log på” Du har en kvote på 200 sider pr år. Har du brugt din kvote kan du købe flere print på kontoret. Der er et link til “Print” i “Log på” menuen i toppen af skolens hjemmeside med dit ITS login.
Vejledninger
Her kan du finde vejledninger til mange hyppigt forekommende it-problemer
Ordbøger
Når du er på skolen, kan du tilgå Ordbogen.coms ordbøger uden at skulle angive brugernavn og password. Klik bare på “Ordbogen.com” i “Log på” menuen øverst på hjemmesiden.
Når du er derhjemme, kan du logge på med dit UNI-login eller din Microsoft konto.
Adfærd på nettet
NB! Al trafik på skolens netværk bliver logget (hjemmesidebesøg, downloads, mails osv.)
Husk at:
- Benytte en ordentlig tone, når du kommunikerer i Teams – tænk over, hvad du skriver i chats og Teams – især når mange skal læse det.
Undgå misbrug af skolens netværk som fx:
- Chikane-chat
- Ulovlige hjemmesidebesøg
- Misbrug af adgangsrettigheder (stjålne passwords, hacking, osv.)
Men sørg for at:
- Have en fornuftig backup strategi (Onedrive, USB, ekstern harddisk)
- Beskytte din pc fornuftigt mod virus mm.
- Passe på dine personlige log-in oplysninger (NB: du kan kun ændre dit ITS login på (ITS portalen ) ikke andre steder.
Overskridelse af regler for adfærd på nettet vil blive sanktioneret i overensstemmelse med skolens studie- ordensregler eller evt. ved udelukkelse fra det trådløse netværk.
Bemærk i øvrigt: Du selv er ansvarlig for dit eget udstyr – skolen yder kun support på programmer udleveret af skolen samt netværksproblemer.
Hvis din computer er i stykker, skal du henvende dig, hvor du har købt den, og hvis du ikke har mere plads på din computer, skal du selv finde ud af at gøre mere plads.
...og til sidst: "studiz" - studiekort
IT-ansvarlige: Morten Hoeck, Christoph Ridder
Jude: daglig it-supporter (bor ved indgangen)
Sider
- Persondata og IT-sikkerhed på Egaa Gymnasium
- Politik og procedure for datasikkethed
- Under udarbejdelse
- Skolens IT-systemer
- Studievalg Danmark
- Øvrig vejledning
- Studievejledning
- Stx regelgrundlag
- Whistleblowerordning for ansatte
- Antimobbestrategi
- Rusmiddelpolitik
- Brobygning
- Fællesaktiviteter
- Elevråd
- Studie- og ordensregler
- Idræt
- Fag
- Skolestart
- Censor
- Science
- Musik og kunst
- Talent
- Samfundsvidenskab
- Naturvidenskab
- Sprog
- Kunst
- Studieretninger
- Politikker
- Fastholdelse
- Kvalitetssikring
- Nøgletal
- Strategi
- Værdier og mål
- Værdigrundlag
- Bestyrelsesmøder
- Bestyrelsen
- Ferieplan
- Om Egaa
- English
- Teknisk Administrativt Personale
- Ledelse
- Medarbejdere
- Elev på Egaa
- Optagelse
- FAQ
- Skoleliv
- Kontakt
- Forside